تبلیغات
همه ی ما مسافریم بیاییم به سوی خوبی ها و پاكی ها سفركنیم
همه ی ما مسافریم بیاییم به سوی خوبی ها و پاكی ها سفركنیم
یادداشت های ماندگار 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
به نظر شما کدام گزینه می تواند به رشد آموزشی دانش آموز کمک کند؟







بیان هدف
پژوهش های انجام شده نشان داده اند : "یادگیرندگانی که از هدف های درسی مطلع نمی شوند ، به خوبیِ یادگیرندگانی که معلم پیش از آغاز درس دقیقا به آنها می گوید که چه انتظاراتی از آنها دارد ، در پیشرفت تحصیلی موفق نمی شوند . "

لازم است معلم علاوه برهدف های آموزش خود ، از یادگیرندگان بخواهد تا آنان نیز برای خود هدف های یادگیری برگزینند.

هدف های یادگیری زمانی بیشترین انگیزه را برای دانش آموز ایجاد می کند که دقیق و قابل دستیابی باشند و باور کنند که رسیدن به این هدف ها برایشان مهم است .
تشویق کلامی
استفاده از اظهاراتی چون :"خوب" ، "عالی" و "آفرین" پس از عملکرد درست دانش آموز، از تدابیر موثر انگیزشی است . تشویق دانش آموز ، ساده ترین و طبیعی ترین وسیله ای است که در اختیار معلمان قرار دارد . موثرترین تشویق آن است که به رفتار و عملکرد درست دانش آموز وابسته باشد .

ضمنا معلم نباید بیشتر از اندازه ی لازم دانش آموزان را مورد ستایش و تشویق قرار دهد . تشویق بیش از اندازه ، اثرش را از دست می دهد .

وقتی معلم به خود زحمت می دهد و در دفترچه ی تکلیف دانش آموزان اظهارات تشویق آمیزی می نویسد ، این اظهارات ، بر کوشش ، دقت ، نگرش یا هرآنچه سبب افزایش یادگیری دانش آموزان می شود تاثیر چشم گیری بر جای می گذارد .



نه خیلی ساده ، نه خیلی دشوار
افرادی که دارای انگیزش پیشرفت هستند ، به سراغ تکالیفی می روند که مستلزم خطر کردن است . این نوع تکالیف ، اگر به درستی انجام پذیرد ، منجر به افزایش احساس اعتماد به نفس در یادگیرنده می شوند . اما تکالیف بسیار آسان ، به چنین احساسی نمی انجامد و تکالیف بسیاد دشوار نیز غالبا به شکست و ناکامی فرد منجر می شود . بنابراین ، سطح مسائل و تکالیف درسی باید منطبق بر سطح توانایی یادگیرنده باشد ، به گونه ای که او با کوششی که به کار می گیرد از عهده ی انجام آنها برآید. یادگیری زمانی از بیشترین میزان انگیزش برخوردار است که سطح آن متوسط باشد .



آموزش، در ارتباط با زندگی واقعی

هرقدر مطالب درسی معنی دارتر و منطقی تر جلوه کنند ، کنجکاوی فرد را بیشتر تحریک می نمایند . بنابراین ، معلم باید هم مطالب یادگیری را معنی دار جلوه دهد و هم فرصت یادگیری اکتشافی را برای دانش آموزان فراهم نماید تا دانش آموزان خود به کشف معنی مطالب بپردازند .

فضای آموزشی باید باز ، آزاد و انسانی باشد . به گونه ای که افراد آزادی عمل داشته باشند تا هر شیوه ی یادگیری را که مایل اند خود انتخاب نمایند . یکی از شرایط مهم آموزش ، ایجاد فضای آزاد یادگیری و تشویق یادگیرندگان به اظهار عقاید و اندیشه های خود و همچنین تشویق آنها به استفاده از روش های اکتشافی و ابداعی یادگیری است .

فضای موزشی باید باز ، زاد و انسانی باشد . به گونه ای که افراد زادی عمل داشته باشند تا هر شیوه ی یادگیری را که مایل اند خود انتخاب نمایند . یکی از شرایط مهم موزش ، ایجاد فضای زاد یادگیری و تشویق یادگیرندگان به اظهار عقاید و اندیشه های خود و همچنین تشویق نها به استفاده از روش های اکتشافی و ابداعی یادگیری است



آزادی عمل

فضای آموزشی باید باز ، آزاد و انسانی باشد . به گونه ای که افراد آزادی عمل داشته باشند تا هر شیوه ی یادگیری را که مایل اند خود انتخاب نمایند . یکی از شرایط مهم آموزش ، ایجاد فضای آزاد یادگیری و تشویق یادگیرندگان به اظهار عقاید و اندیشه های خود و همچنین تشویق آنها به استفاده از روش های اکتشافی و ابداعی یادگیری است .



مشوق های درونی و بیرونی

مشوق های درونی ، به جنبه هایی از فعالیت یادگیری گفته می شود که مورد علاقه ی یادگیرنده است و لذا به خودی خود خاصیت انگیزشی دارند ؛ مشوق بیرونی پاداش ها یی هستند که نسبت به فعالیت یادگیری جنبه ی بیرونی دارند ، مانند ستایش و نمره ی خوب .

بعضی وقت ها موضوع یادگیری به گونه ای است که برای دانش آموزان مفید و مورد نیاز است و با اشتیاق آن را یاد می گیرند . برای نمونه ، " بسیاری از دانش آموزان با اشتیاق درس های مکانیکی یا عکاسی را انتخاب می کنند و برای یادگیری آنها سخت می کوشند. برای این دانش آموزان خود ِ فعالیت یادگیری جنبه ی تشویقی دارد و نیازی به مشوق بیرونی نیست . "



این گونه دانش آموزان برای انجام کارهای مورد علاقه شان دارای انگیزش درونی هستند و نیازی به مشوق بیرونی ندارند . معلم باید سعی کند تا آنجا که می تواند موضوع ها و فعالیت های مورد علاقه ی یادگیرندگان را در اختیار آنان بگذارد.

متاسفانه بعضی موضوع های درسی آموزشگاهی چندان مورد علاقه ی دانش آموزان نیستند و یادگیری آنها به خودی خود موجب تشویق و تقویت آنان نمی شود .

در این گونه مواقع ، استفاده از مشوق های بیرونیِ متنوع ضرورری است . از جمله مشوق های بیرونی می توان به نمرات معلمان ، تشویق های کلامی و غیر کلامی ، و سایر تدابیر مربوط به ستایش فعالیت های موفقیت آمیز یادگیری اشاره کرد .

البته در ضمنِ استفاده از مشوق های بیرونی برای واداشتن دانش آموزان به انجام فعالیت های یادگیری ، سعی کنید تا آنجا که ممکن است آنان را نسبت به فعالیت های یادگیری علاقه مند سازید.

روان شناسان برای ایجاد و افزایش انگیزش درونی دانش آموزان پیشنهادهای زیر را داده اند :

** با دادن فرصت های فراوان ( در محدوده ی برنامه درسی ) برای تصمیم گیری درباره ی آنچه دانش آموزان یاد خواهند گرفت و چگونگی یادگیری آنها ، خودمختاری را در آنان تشویق کنید .

** تکالیف یادگیری را متناسب با توانایی هریک از دانش آموزان برگزینید.

** تا آنجا که می توانید از پروژه های همراه با فعالیت استفاده نمائید ، یعنی فعالیت هایی که با زندگی واقعی مرتبط هستند.

** در صورت امکان ، فعالیت ها را با نیازهای دانش آموزان جور کنید.

** به یادگیری ، جنبه ی شخصی بدهید و سعی کنید دانش آموزان به صورت هیجانی یا عاطفی درگیر فعالیت یادگیری بشوند.

** از دادن تکالیف خسته کننده و آزارنده اجتناب کنید

[ جمعه 4 آذر 1390 ] [ 02:29 ب.ظ ] [ حبیب اله باكفایت ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به نام خدا**با سلام خدمت شما خواننده عزیز.هدف از ایجاد این وب فراهم كردن زمینه ای برای رسیدن به تمامی خوبی ها می باشد.برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب،بنده را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید.متشكرم
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
User