تبلیغات
همه ی ما مسافریم بیاییم به سوی خوبی ها و پاكی ها سفركنیم
همه ی ما مسافریم بیاییم به سوی خوبی ها و پاكی ها سفركنیم
یادداشت های ماندگار 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
به نظر شما کدام گزینه می تواند به رشد آموزشی دانش آموز کمک کند؟






مقدمه :

پیچیدگی امر تعلیم و تربیت و نیز دسترسی به حوزه ای از معرفت كه ما را علی رغم همه معضلات در رسالتی كه بر دوس داریم ، راهبر باشد نیاز به پژوهش های علمی دارد . هرچند تاكنون به دلایل عدیده ، تحقیقات در آموزش و پرورش ایران ، نتوانسته جایگاه اصلی خود را پیدا كند كه شاید یكی از اصلی ترین دلایل آن ، عدم باور و اعتقاد مدیران به نتایج اینگونه تحقیقات باشد اما به هرحال نمی توان بدون استناد به یافته های تحقیقاتی ، پاسخ گوی این همه پرسش در نظام تعلیم و تربیت بود . برخی از كشورها با بهره گیری از نتایج تحقیقات به موفقیت های زیادی دست یافته اند و برخی دیگر در ابتدای راه بوده و لذا با مشكلات فراوانی دست به گریبان هستند و بدین جهت ضرورت یك تحول در اندیشه مربیان و مسؤولان این قبیل كشورها ، امرمهمی است كه به خوبی احساس می شود و ایران ما نیز به دلیل ساختار عظیم تعلیم و تربیت و جمعیت بالای دانش آموزی از این قاعده مستثنی نمی باشد . امروزه توسعه و رشد ، یكی از مهم ترین مباحثی است كه توجه كشورهای در حال توسعه را به خود معظوف داشته است . محدودیت منابع ، انرژی و نیروی انسانی كارآمد ، رقابت فشرده ای میان این كشورها در زمینه دست یابی به راه هایی كه بتواند آنان را هرچه سریع تر به سرمنزل مقصود برساند ، ایجاد كرده است . برای نیل به هدف مقدس توسعه (( فرهنگ پژوهش در مدارس )) به نظر می رسد كه ابتدا باید در نگرش آموزش و پرورش تغییراتی حاصل گردد .

بدیهی است كه پایه و اساس هر اندیشه ای در آموزش و پرورش بستگی زادبه حمایت دست اندركاران تعلیم و تربیت آن كشور دارد كه در ادامه به آن اشاره می شود .
1-نقش نظام آموزشی كشور در توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس :    

آموزش و پرورش باید از نظامی پویا برخوردار باشد . به عبارت دیگر ، علم و پژوهش در آن نهادینه شده و پژوهش دانش آموزان ، جایگاه و موقعیت واقعی خود را در نظام آموزشی بازیابد . اگر چنین شود حس كنجكاوی و اشتیاق به تحصیل در دانش آموزان تقویت می گردد و استعدادهای بالقوه به بالفعل تبدیل می شود چراكه به فرموده مولای متقیان حضرت علی علیه السلام : (( آموزش در كودكی همچون نقشی برسنگ ماندگار است . ))   

2-نقش معلمان در توسعه فرهنگ پژوهش درمدارس :

(( معلمان ، نخستین مشعل‌داران پیشرفت فكری دانش آموزان هستند . معلمان مجرب و بادرك و فهم برای پربار كردن هرچه بیشتر درس ، در تمام زندگی به دنبال اندیشه ها و مطالب تازه هستند . آنان به دانش آموزان می آموزند كه چگونه علمی فكر كنند . ))‌چگونه منطقی بیندیشند ، چگونه مشاهده كنند و چگونه مشاهدات خود را منظم نمایند ، چگونه حدس بزنند و … معلمان باید بتوانند فعالیت های علمی دانش آموزان را برنامه ریزی و هدایت و روحیه تعاون و هم فكری را در آن ها تقویت كنند . برای نیل به این مهم ، معلمین باید خود پژوهشگر باشند و با جان و دل با دانش آموزان مشاركت و همكاری داشته باشند .

3-نقش خانواده در توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس :

خانواده به عنوان بستری مناسب كه می تواند استعدادهای دانش آموزان را شكوفا سازد ، همیشه از جایگاه مهمی برخوردار بوده است . نقش حمایتی والدین ، تشویق ها و همفكری و مساعدت آنان در انجام پژوهش ها می تواند در توسعه فرهنگ پژوهش در بین دانش آموزان نقش به سزایی داشته باشد . در این راستا می توان در آغاز سال تحصیلی ، از والدین برای حضور در مدرسه دعوت نمود و آنها را در كم و كیف پژوهش قرار داد . كلاس های آموزش خانواده ، می تواند محلی باشد برای آموزش جذاب و لذت بخش روش های تحقیق . از آنجا كه جهت انجام پژوهش لازم است تا دانش اموزان در خارج از محیط مدرسه نیز به فعالیت بپردازند لذا همكاری والدین در این زمینه ضروری می باشد .

4-نقش كتابداران و كتابخانه :

كتابدارانی كه نیاز دانش آموزان را به خوبی درك كرده و همواره به دنبال كتب جدید می باشند و در مواقع لازم با استفاده از شیوه های نوین كتابداری ، دانش آموزان را به مطالعه و پژوهش ترغیب می كنند ، نقش به سزایی در توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس دارند . نظر به اهمیت موضوع لازم است در انتخاب كتابداران دقت لازم صورت گرفته و متولیان امر با آموزش های مستمر ، آنان را در امر یاری رساندن به دانش آموزان همراهی نمایند .

5-نقش تبلیغات :

می توان در مدارس نمایشگاهی از پژوهش های انجام شده برپا كرد و برای اصولی ترین پژوهش ها ، جوایزی درنظرگرفت . در سطح مناطق و ادارات كل ، پژوهش های نمونه در معرض دید عموم قرار گیرد و از دست اندركاران آن قدردانی شود . به منظور تشویق نونهالان و كودكان ، می توان مسابقه ای بین مدارس ابتدایی و به تفكیك پایه های تحصیلی ترتیب داد و همه دانش آموزان را به شركت در آن تشویق و ترغیب نمود . تقدیر و تشكر از والدینی كه در امر پژوهش و همكاری با فرزندان تلاش مؤثری داشته اند می تواند عامل مهمی در گسترش فرهنگ پژوهش در مدرسه باشد . از طریق رادیو و تلویزیون و روزنامه های كثیرالانتشار و یا روزنامه های دیواری مدارس ، می توان اولویت های پژوهشی را اعلام و جدول زمانی و چگونگی انجام پژوهش را آموزش داد .

نتیجه :

چنانچه آموزش و پرورش قصد توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس را دارد باید این فرهنگ را در دوره ابتدایی ایجاد نموده و در دوره های تحصیلی بالاتر آن را بسط و گسترش دهد . متاسفانه در دوره ابتدایی جایگاه پژوهش خالی بوده و در كتب درسی مجالی برای پرداختن به آن پیش بینی نشده است . آموزش و پرورش باید در اولین گام باید تغییراتی را در كتب درسی اعمال نماید تا از این طریق حس كنجكاوی دانش آموزان ارضا شود . در برنامه درسی باید جایی برای پژوهش در نظر گرفته شود و صد البته تنها بر محفوظات تكیه نشود و درصدی نیز به فعالیت های علمی آنان اختصاص یابد .

منابع :

-مجموعه مقالات سمینار آذربایجان توسعه ، جلد اول -مجله علوم اجتماعی و انسانی ، مجلات رشد نوآموز ، معلم ، آینده سازان و پیوند -مجموعه مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت در آموزش و پرورش ، انتشارات تربیت

 


[ یکشنبه 25 دی 1390 ] [ 08:13 ق.ظ ] [ حبیب اله باكفایت ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به نام خدا**با سلام خدمت شما خواننده عزیز.هدف از ایجاد این وب فراهم كردن زمینه ای برای رسیدن به تمامی خوبی ها می باشد.برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب،بنده را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید.متشكرم
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
User