تبلیغات
همه ی ما مسافریم بیاییم به سوی خوبی ها و پاكی ها سفركنیم
همه ی ما مسافریم بیاییم به سوی خوبی ها و پاكی ها سفركنیم
یادداشت های ماندگار 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
به نظر شما کدام گزینه می تواند به رشد آموزشی دانش آموز کمک کند؟






پیشرفت های جهانی در فناوری ارتباطات و اطلاعات باعث گسترش وسیع فرصت های یادگیری و دسترسی به منابع تحصیلی و آموزشی شده است به گونه ای که این امر با ابزارها و روشهای سنتی اصولا قابل تصور نبوده است .بکارگیری این فناوری نو نه تنها موجب تسریع و تسهیل فراوان در تعلیم وتعلم و همچنین ارتقای سطح مدیریت اثر بخش نظامهای آموزشی گردیده است.بلکه باعث شده است که در مفاهیم و مبانی بسیار متداول در نظامهای آموزشی سنتی نیز تغییر وتحول بسیار زیادی حاصل شود .

لذا میزان اهمیت واتکا بر کتاب و مواد درسی از پیش تعیین شده برای هر کلاس وهر دوره تحصیلی .نحوه ارزیابی روش های تعلیم وهمچنین بر اورد اثر بخشی ومیزان یادگیری وتعلم .نقش و ارزش تکالیف وامتحانات دوره ای .نحوه رابطه معلم و شاگردی همگی از مواردی هستند که با بهره گیری از فناوری ارتباطات و اطلاعات دچار تغییر شده اندنتیجه اینکه ؛آیا استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در اوزش وپرورش لازم است یا نه؟؛دیگر مساله ما نیست بلکه امروزه ؛چگونه می توان فناوری ارتباطات و اطلاعات را به صورت موفقیت آمیز در مدارس مورد استفاده قرار داد؟؛سوال و چالشهای اصلی پیش روی ماست .لذا ضرورت دارد که نظامهای آموزشی و تحصیلی کشور ما به طور عام ونظام اموزش وپرورش به طور خاص از پیشرفتهای حاصله در این حوزه نهایت استفاده را می برند.

در دنیای ارتباطات و در نقش رسانه های همگانی (Mass Media ) برای آموزش و اطلاع رسانی به مردم می توان به روزنامه ، رادیو و تلویزیون ، کامپیوتر ،ماهواره و ... اشاره کرد .( مازار ،1375 ) که متأسفانه این گونه وسایل برای مردم ، یک سرگرمی در نظر گرفته می شوند و در زندگی اکثریت مردم نسبتاً کم اهمیت قلمداد می شوند . این دیدگاهی بس گمراه کننده و اشتباه است . وسایل ارتباطی که ما برای سرگرمی و تفریح از آنها استفاده می کنیم در آموزش و در نهایت تجربه ما تأثیر فراوان و بسزایی دارند . این امر تنها به این علت نیست که آنها بر نگرش های ما به شیوه های خاصی تأثیر می گذارند ،بلکه از آن روزی که آنها وسیله دسترسی به اطلاعاتی هستند که بسیاری از فعالیت های اجتماعی ما به آن بستگی دارد .
با انقلاب اطلاعات و ارتباطات ( Revolution information and comuunication ) که مرزهای ملی را در نوردیده و تحولات شگرفی را در عرضه جهانی شدن خلق کرده است و حجم بالای اطلاعات

و دانش های تازه به راحتی از طریق شبکه های اطلاعاتی در دسترس همگان قرار می گیرد دیگر ، جای هیچ گونه تردیدی در شکل گیری دهکده جهانی وجود ندارد در این که فناوری جدید اطلاعاتی و ارتباطی عامل قوی برای تغییر و دگرگونی محسوب می شود ، شکی نیست . این فناوری می تواند همچون ابزاری مفید به انسان معاصر کمک کند تا با استفاده از آخرین پدیده های علمی زندگی دلخواه و آرمانی و پربار و پر تلاشی داشته باشد ضمن این که اگر این ابزار غلط ، نادرست و یا با سوء نیت به کار گرفته شود ، می تواند به صورت نیرویی ویران کننده و مصیب بار عمل نماید .
رسانه ها می توانند بر انگیزنده ، تقویت کننده ، اطلاع دهنده ، راهنمایی کننده و کمک کننده یادآوری و ... باشند . بر این اساس ، فناوری می تواند آموزش را مولدتر ،انفرادی تر و مؤثرتر و یادگیری را فوری تر سازد ؛ شالوده علمی تری به کار تعلیم دهد و دسترسی به آموزش را برابرتر کند .
آموزش های مبتنی بر فناوری نوین، با تغییرات اساسی که در مفاهیم آموزش سنتی ایجاد کرده توانسته است بسیاری از کاستی ها و ناکارآمدی های سیستم های سنتی آموزش را رفع کند و تغییرات بنیادی و اساسی را در آموزش به وجود آورد.
بر این اساس می توان محور تغییرات ایجاد شده را حذف زمان و مکان و محدودیت های منابع آموزشی از سیستم های سنتی عنوان کرد . این امر سبب تغییر تکنیک ها ، روش ها و رویکردها در امر آموزش شده است . فناوری اطلاعات امکانات زیادی را در اختیار افراد قرار داده و می دهد . با استفاده از دنیای مجازی در آموزش ، می توان به روش های نوین و کارآمدی از آموزش دست یافت . بهره گیری از چنین نظام هایی که از امکانات جهان مجازی استفاده می کنند ،می تواند سبب افزایش بهره وری در سیستم های آموزشی انعطاف پذیر در زمان و مکان و بسیاری دیگر از مسایل در جوامع شوند .
توسعه پایدار در آموزش های حرفه ای  و خصوصا آموزش و پرورش مستلزم اهمیت دادن به آموزش مداوم نیروی انسانی است. شناختن پدیده های نوظهور در تکنولوژی آموزشی و آموزش آنها به نیروی انسانی درگیر با آموزش های مدرسه ای راه توسعه در آموزش و پرورش را هموار خواهد کرد. از این رو می طلبد تا با هم اندیشی و هم فکری با متخصصان امر راه رسیدن به پتانسیل های موثر در تکنولوژی آموزشی هموار شود. کارشناسی تکنولوژی آموزشی در پی آن است تا با تلاش بی وقفه بتواند با کسب کدهای ضمن خدمت در زمینه های وابسطه به تخصص تکنولوژی آموزشی قدم های موثری در این راه بردارد.برای این منظور دوره های مفید زیر را پیش بینی کرده است:

 دوره آموزشی شناسایی رسانه های دیداری و شنیداری

دوره ویژه تکمیلی آزمایشگاه ویژه متصدیان آزمایشگاه ها

-          دوره آموزش فناوری های آموزشی ویژه مدیران

مشکلات عدیده‌ای که در نظام آمورشی کشور وجود دارد و افت تحصیلی و مدرسه گریزی در اثر ناکارآمدی برخی از معلمان سنت گرا مسئولان را به چاره اندیشی جدی واداشته است. یکی از راه‌حل‌ها در بطن اثر تکنولوژی های نوین آموزشی و ارتباطی نهفته است

مسئله‌ای راه حلی دارد. وقتی ما می‌توانیم در المپیادها سخت ترین مسائل شیمی و فیزیک را حل کنیم اگر کمی بیندیشیم حتما می‌توانیم برای معضلات آموزشی نیز راه حلی بیابیم. تکنولوژی آموزشی یکی از اولین راه حل هایی است که ارزش آزمودن را دارد:

آموزش چنانچه مطابق علاقه‌ی دانش آموز باشد او را تابع و دنباله رو خواهد ساخت و با خود خواهد برد. لذا برخی از کشورهای پیشرفته که از این نقش آگاهی یافته اند با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت جامعه بر روی آموزش و تکنولوژی آموزشی جامعه را مطابق خواست خود به پیش می‌برند. اما کشورهای عقب نگه داشته شده که باید بیش از پیش در این مسیر قرار گیرند به سبب نگرش ضعیف و عدم آگاهی متولیان و مدیران ارشد متاسفانه روز به روز ضعیف تر شده و اوضاع بسیار نابسامان آموزشی را در پیش روی دارند.به نحوی که وضعیت آموزش و پرورش را با بحران مواجه ساخته است .

لذا پیشنهاد می‌شود که تکنولوژی آموزشی هرچه بیشتر مورد توجه مدیران آموزشی قرار گیرد.

چنانچه آموزش مستمر نیروی انسانی در راس امور و برنامه ریزی آموزشی قرار گیرد،می توان در قالب آن از اساتید برجسته کمک گرفت و آخرین اطلاعات تکنولوژیکی را به اطلاع آنان رساند. اما در این زمینه ایجاد انگیزه برای تمایل درونی به یادگیری در معلمان از اهمیت بیشتری برخوردار است. روی آوردن به آموزشهای مجازی و الکترونیکی به سبب کاهش چشمگیر هزینه و زمان می تواند گام موثری در تقویت بنیان های آموزشی قلمداد گردد.

امروزه پیشرفت فناوری‌ها در عرصه‌ی آموزش و یاددهی-یادگیری سبب بروز و ظهور روشهای فناورانه شده است.روش هایی بر اساس سخت افزارها و نرم افزار هایی که در زمان آموزش و یادگیری نقش نیروی انسانی بسیار کم رنگ اما در اصل همه‌ی آنها به مدد نیروی آفرینشگری ذهن خدایی انسان خلق شده است.


[ سه شنبه 4 بهمن 1390 ] [ 02:04 ب.ظ ] [ حبیب اله باكفایت ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به نام خدا**با سلام خدمت شما خواننده عزیز.هدف از ایجاد این وب فراهم كردن زمینه ای برای رسیدن به تمامی خوبی ها می باشد.برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب،بنده را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید.متشكرم
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
User